تجربه شکست های من در بازار فارکس

بازار فارکس

مقدمه:

اکثر افرادی که می شناسم و احتمالا شما هم می شناسید فقط در مورد موفقیت هایشان صحبت می کنند و تمایلی به بیان شکست هایشان ندارند. این نوشته لیست اشتباه های من در بازار فارکس است که منجر به شکست و از دست دادن ۳۰۰ دلار در این بازار شد. این نوشته یک بررسی مبتدیانه می باشد و صرفا تجربه های من در این بازار است و به قول لینوس تروالدز در انتهای کتاب «فقط برای تفریح»: «حتما ممکن است من اشتباه کرده باشم».

انتخاب بروکر و شروع با اکانت دمو

از آنجایی که درگاه های بانکی خارجی برای ایرانیان بسته است،  بروکری را انتخاب کردم که امکان واریز و برداشت از طریق تتر را داشته باشد. بروکر انتخابی من لایت فایننس بود. ثبت نام در این بروکر با کارت ملی و مدارک ایرانی بسیار آسان است و البته خارج از بحث این پست است. با جستجو در گوگل می توانید نحوه ثبت نام در لایت فایننس را یاد بگیرید. بدیهی است که اکانتی هم در tradingview ساختم.

شروع آموزش

یکی از دلایل من برای شروع دیرهنگام فارکس مربوط به آموزش های پراکنده و نامنسجم من بود. منابع آموزشی زیادی را در اینترنت مطالعه کرده بودم و کتاب تحلیل تکنیکال جان مورفی را هم خوانده بودم. واقعیت مطلب این است که کتاب جان مورفی خیلی کامل است و برای ترید نیازی به اکثر مطالب این کتاب ندارید! فکر نکنم برای معامله در فارکس نیازی نمودار «نقطه و رقم» داشته باشید! بنابراین تصمیم گرفتم برای آموزش به کلاس یکی از دوستانم بروم. ولی به این سادگی ها نبود! کلاس همیشه برای من خسته کننده است و باید مطالبی که می خواهم یاد بگیرم خودآموز باشند. بنابراین بعد از ۴ جلسه بیخیال کلاس شدم و شروع به جستجو در اینترنت برای آموزش فارکس کردم.

در جستجوهایم به یک جمله پرمحتوا برخوردم:

کندل استیک ها سایه رفتار معامله گران هستند و اندیکاتورها سایه کندل استیک ها. بنابراین معامله با اندیکاتور به منزله استفاده از سایه‌ی سایه هست.

بنابراین جستجویم را  با «پرایس اکشن» ادامه دادم. چندین ویدیو از دوره ال بروکز را دانلود کردم، ولی نتوانستم بیشتر از یکی را را آن هم ناقص نگاه کنم: ال بروکز خیلی خیلی بی حوصله توضیح می دهد و هیچ هیجانی در صدایش نیست!

جستجو را ادامه دادم. ویدیویی از تحلیل بیت کوین توجهم را جلب کرد. نام دوره را پیدا کردم:‌ «دوره Wysetrade Trading Masterclass XVII». درست است که به زبان انگلیسی هست و زیرنویس ندارد، ولی مدرس در این دوره به قدری ساده و واضح و با نوشته و پویانمایی توضیح می دهد که حتی با انگلیسی سطح دبیرستان هم می توان متوجهش شد. خوبی این دوره این است که چیزهای اضافه ندارد (یادم نیست این جمله را در کدام کتاب خوانده ام: «سیستمی کامل است که چیزهای اضافه نداشته باشد»)

خب… پرایس اکشن را با این دوره یاد گرفتم. ولی از اصل مطلب دور نشویم. من در فارکس تقریبا شکست خوردم… چرا؟! در ادامه با من همراه باشید.

اشتباهات من در فارکس:

با اکانت دمو شروع کردم. اکثر فعالان فارکس نظرشان این است که حداقل دو ماه با اکانت دمو کار کنید، ولی من کمتر از یک ماه با دمو کار کردم و واقعا نیازی به کار کردن بیشتر از یک ماه با اکانت دمو نمی بینم. بین کار کردن با اکانت دمو و اکانت حقیقی که با پول خودتان است زمین تا آسمان فاصله است. تحلیل کردن راحت است، مسئله اصلی فشردن آن دکمه بای یا سل هست! اکثر تحلیل گران این بازار با وجود اینکه تحلیل تکنیکال و فاندمنتال درستی دارند، به ذهنشان مسلط نیستند. بنابراین قبل از شروع به فعالیت در این بازار حتما کتاب «تحلیل بنیادی، تکنیکال یا ذهنی؟ راهکاری عملی برای تسلط بر بازار بورس و فارکس» را مطالعه کنید.در ادامه تاریخچه فعالیتم در فارکس و لیست اشتباهاتم را ذکر می کنم:

۱- استاپ لاس پایین:

برای شروع مقدار کم ۳۰۰ دلار (تقریبا ۱۵ میلیون تومان) را به صورت تتر واریز کردم. از نوبیتکس تتر خریدم و به لایت فایننس فرستادم. خطوط مقاومت و حمایت را در تایم فریم های بالاتر رسم کردم. چون میزان پولم کم بود اوایل استاپ لاس ها را پایین می زدم تا پول زیادی از دست ندهم و نتیجه معلوم است: به استاپ لاس می رسیدم و بعد می دیدم اگر استاپ لاسم کمی بالاتر بود، معامله ام سود می کرد.

۲- استاپ لاس بالا:

برعکس مورد یک: اکثر معاملاتم در طلا(XAUUSD) بود. کندل های مناسب را در تایم فریم یک دقیقه ای پیدا می کردم و استاپ لاس را ۱۰۰ دلار و پرافیت را ۲۰ دلار می زدم. اوایل این روش خوب جواب می داد و ۴۰ دلار سود را پس از یک هفته برای تست بروکر به والتم انتقال دادم. ولی با این روش باید مدام چشمتان روی قیمت باشد تا زیاد ضرر نکنید. یک روز که این روش را با طلا انجام دادم و کمتر از ۲۰ دقیقه به خاطر کار ضروری که پیش آمد نتوانستم قیمت را زیر نظر بگیرم، با یک خیز شدید روند طلا، ۱۰۰ دلار معادل یک سوم پولم را از دست دادم.

۳- قسمت مثبت: معامله در تایم فریم بالا

با ۱۰۰ دلار شکستی که در بالا گفتم، بازگشتم به آموزش. در آموزش Wysetrade، گفته بود تلاقی های تایم فریم ها(time frame confluences) را در نظر داشته باشید. بنابراین به همراه خطوط مقاومت و حمایتی که در تایم فریم یک ماهه و هفتگی رسم کرده بودم، در تایم فریم یک ساعته معامله را انجام دادم. برای استاپ لاس و پرافیت از مفاهیم RTM استفاده کردم. این روش معامله خیلی موثر است و نیازی نیست مدام چشمتان به قیمت باشد و بنابراین استرس کمتری دارد. ولی این همه ماجرا نیست. ۵ تجربه مفید بعدی ام را بخوانید تا در انتها بگویم چطور در فارکس تقریبا شکست خوردم.

۴- بعد از معامله سعی کنید چشمتان روی قیمت و چارت نباشد

این کار باعث می شود استرس شدیدی متحمل شوید و این استرس باعث می شود قبل از این که معامله به سود کامل برسد، آن را ببندید. تحلیل تان را انجام داده اید. دو حالت دارد: یا سود می کنید یا ضرر! درست است که مسئولیت هر دو حالت با شماست، ولی این که خودتان را در شرایطی قرار دهید که استرس مضاعفی را تحمل کنید، مطمئنا در معاملات بعدی تان تاثیر منفی خواهد گذاشت.

۵- خوشبینی بیش از حد

انسان به طور غریزی سعی بیشتر به فرار از نارحتی دارد تا رسیدن به لذت. ممکن است در بعضی از تحلیل ها پارامتری را نبینیم یا کلا بعد از انجام معامله متوجه شویم که تحلیل مان اشتباه است. در این مواقع بر خلاف غریزه تان عمل کنید: معامله را در ضرر کمتر ببندید. مطمئن باشید خوشبینی به این که روندی در جهت معامله ما برمی گردد شاید در بعضی مواقع جواب دهد، ولی اکثر منجر به ضرر بیشتر می شود.

۶- درصد سود خود را ماهانه محاسبه کنید

سود خود را درصدی محاسبه کنید،‌ نه با مقدار درآمدتان. همچنین درصد سود خود را ماهانه حساب کنید. به عنوان مثال هدفتان ماهانه ۲۰٪ سود است. با خودتان حساب می کنید که روزی باید ۱٪ سود داشته باشم(منهای دو روز تعطیل در هفته در یک ماه ۲۰ روز معاملاتی داریم)، ولی روزهایی هستند که هیچ پوزیشن مناسبی برای معامله نمی بینید. در این مواقع شما اصرار بر معامله خواهید داشت تا آن ۱٪ سود روزانه تان را داشته باشید که در اکثر مواقع به ضررتان تمام می شود!

۷- اصراری بر ترید نداشته باشید

ترید خوب، تریدی است که خودش، خودش را نشان دهد. اگر دیدید بیشتر از ۱ ساعت است که روی باز کردن پوزیشنی تحلیل می کنید، به احتمال قوی انجام آن ترید نتیجه مناسبی نخواهد داشت. فرصت های معاملاتی بینهایت هستند، ولی سرمایه شما نه!

۸- در تایم خبر معامله نکنید، مگر این که واقعا بدانید چه کار دارید می کنید

نوسان قیمت در تایم خبرهای مهم (خبرهایی مثل نرخ بهره، نرخ بیکاری و … ارزهای مهم) بسیار بالاست. این به معنای سود بیشتر هم هست، ولی قبل از اینکه ترید را انجام دهید، استاپ لاس مناسبی داشته باشید و واقعا بدانید چه کار دارید می کنید!

۹- (تقریبا) پایان ماجرا: عدم مدیریت سرمایه

در این قسمت می گویم که چطور تقریبا پولم را از دست دادم(تقریبا: چون در مورد ۲ گفتم که ۴۰ دلار برداشت زدم). ترید روی بیت کوین بود. قبلش نمودار طلا را نگاه می کردم، در تایم فریم روزانه. دیدم که چطور رشد شارپی که چند روز قبل زده بود، پایین آمده بود. به چارت بیت کوین رفتم و حواسم نبود که تایم فریم روزانه است. این مورد و اینکه قبلا سیگنالی در ایستاگرام دیده بودم که بیت کوین می ریزد، باعث شد دکمه سل را بزنم. این همه ماجرا نبود، چون استاپ لاس را روی ۲۵۰ دلار گذاشتم و … خودتان بهتر می توانید حدس بزنید. طی یک یا دو روز تحلیل اشتباه به همراه سیگنالی که در ناخوداگاهم بود به همراه خوشبینی به اینکه روند برمی گردد باعث شد حسابم صفر شود. در بازار فارکس دنبال هیچ سیگنالی نباشید، شاید با خودتان بگویید که من به هیچ سیگنالی اعتماد ندارم، ولی مطمئن باشید حتی دیدن سیگنال هم اثر ناخودآگاهش را در تصمیم تان می گذارد.

اشتباه من در معامله بیت کوین

جمع بندی

بازار فارکس، بازاری است که شما با فعالیت در آن انواع احساسات انسانی تجربه می کنید. کم شدن ارزش ریال نسبت به بیشتر ارزها باعث شده اشخاصی در شبکه های اجتماعی رویافروشی کنند و افراد را به درآمد دلاری چه از طریق دادن سیگنال، چه از طریق آموزش های سطحی تشویق کنند. در این نوشته من روند برعکس را انتخاب کردم و اشتباهاتم در این بازار را برایتان گفتم. همان طور که در ابتدا گفتم این ها تجربه های من هستند که در این بازار یک مبتدی هستم. «حتما ممکن است من اشتباه کرده باشم» خوشحال می شوم نظرها و تجربه هایتان را با من به اشتراک بگذارید.

لیست فایل‌های کسب درآمد و اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *